Leestijd 5 minuten

Eindeloos leren en ontwikkelen bij de Rode Kruis Academie

Inspelen op wat de maatschappij nodig heeft. Zorgen dat iedereen bekwaam is om de benodigde hulp te kunnen bieden. Maar vooral: leren en ontwikkelen leuk, uitdagend en kansrijk maken. In de praktijk en digitaal. De Rode Kruis Academie biedt je als vrijwilliger volop kansen om je te ontwikkelen. 

We spreken over de Rode Kruis Academie met Diana Floridas-Minneboo (hoofd Opleiding & Training), Vanya Hendriks-Rooker (onderwijskundig adviseur), Theo Bolta (districtsvoorzitter Gooi en Utrecht) en Toine van den Enden (arts, trainer Evenementenhulp en Noodhulp).

 Lees onderaan de ervaringen van twee vrijwilligers.


Talenten verder uitbouwen

Eerst een beetje theorie. In de strategie van 2020-2025 staat de vrijwilliger centraal. Dat was natuurlijk altijd al zo, maar nu nog meer dan anders. De maatschappij verandert snel en hiermee ook de hulpvragen. Dat werd goed duidelijk in de coronaperiode; ineens waren er andere competenties nodig. Om mee te kunnen veranderen en om scherp te blijven op de hulpverlening die je al jaren geeft, is het belangrijk om als vrijwilliger goed bijgeschoold te blijven. 
Daarnaast is het belangrijk dat je de kans krijgt om jezelf te ontwikkelen. Of zoals Diana aangeeft: "Als vrijwilliger kom je iets brengen, maar je mag zeker ook wat halen. Bij de Rode Kruis Academie krijg je de kans om jouw kennis, ervaring en talenten die je meebrengt verder uit te bouwen. Het is ook een plek waar je kennis kunt uitwisselen, van elkaar leert, je eigen ervaringen deelt en je netwerk vergroot."
 

Diana:

“Als vrijwilliger kom je iets brengen, maar je mag zeker ook wat halen”

Coronacrisis als vliegwiel

De coronacrisis was het vliegwiel voor de ontwikkeling van de Rode Kruis Academie. "Als organisatie komen we natuurlijk vanuit de traditionele noodhulpverlening," haalt Theo aan. “Bij een dijkdoorbraak, een brand in een verzorgingstehuis of problemen op een evenement staan we vooraan om direct te helpen. Maar al bij de start van de pandemie zagen we: ‘Dit is anders en het gaat veel langer duren dan een ‘gewone’ inzet. De vraag is dan natuurlijk 'Wil je als vrijwilliger ook worden ingezet voor heel andere werkzaamheden, in een andere omgeving? En wat moet je hiervoor kunnen?" 

 

Toine:

"Kun je zomaar gevraagd worden voor een ander type werk?"

Leren zo leuk mogelijk

De Rode Kruis Academie is een platform met modules waarmee je de benodigde kwalificaties haalt voor jouw functie. Je kunt er ook andere onderdelen volgen om je vrijwilligerswerk te verrijken of om te snuffelen aan een andere functie. Vanya: "We hebben vooral gekeken hoe we vrijwilligers het beste kunnen ondersteunen én hoe we het leren zo leuk mogelijk kunnen maken. Je kunt bijvoorbeeld eerst een quiz doen om je voorkennis te testen. Of een case uit de praktijk volgen. Daarnaast kun je ook meteen in de theorie duiken. De keuze is aan jou. Via dit platform leer je op jouw manier, waar en wanneer je wil. Jij hebt de regie.”

 

Vanya:

"Je bepaalt zelf waar, wanneer en hoe je leert. Jij hebt de regie"

Samen training volgen

Toine heeft hier een opmerking bij. "Leidend is altijd de norm waaraan je voor een vrijwilligersfunctie moet voldoen. Als je op een bepaalde functie ingezet wil worden, moet je echt het vinkje ‘bevoegd’ hebben."  
"Praktijkervaring blijft heel belangrijk," vult Theo aan. "Je kunt in een filmpje weliswaar zien hoe een portofoon werkt, maar dat is toch echt anders dan het apparaat in je hand houden. Reanimatie is een nog beter voorbeeld. Dat leer je niet achter de laptop. Je moet op de pop voelen wat het verschil is tussen een kind en een volwassene. Hoeveel druk moet je zetten? En niet te vergeten: voor veel vrijwilligers is het heel fijn om twee keer in de maand bij elkaar te komen en samen een training te volgen. Het sociale aspect is voor veel mensen ook een reden om zich in te zetten voor het Rode Kruis."

Theo:

"De praktijk blijft belangrijk. Reanimeren leer je niet achter de laptop"

Rugzak met kennis en ervaring

Diana licht de nieuwe visie op leren en ontwikkelen toe. "We willen mensen de gelegenheid bieden om óók op een andere manier te leren en verder te kijken dan hun eigen functie. Er is zo veel meer mogelijk. We willen graag laten zien wat je allemaal kunt leren naast de voor jouw functie benodigde competenties. Ook hopen we op deze manier beter aan te sluiten bij de kennis en ervaring die de vrijwilliger misschien al heeft vanuit zijn of haar beroep of opleiding. Hoe mooi is het als je bij het Rode Kruis je rugzak met kennis en ervaring kunt aanvullen? En daarmee ben je ook nog van grote waarde om je medemens te helpen."

 

Geen tooltjesfabriek

“Voor ons als trainer is het aantrekkelijk dat er nieuwe verschillende lesvormen komen”, vindt Toine. “Maar we moeten zeker niet loslaten wat nu goed werkt. Ik denk dat een combinatie van de Academie én de praktijk goed is. Je herkent in de praktijk wat je achter de laptop al hebt gezien. En daar kunnen wij als trainer weer mooi op inspelen. Ik ben wel heel benieuwd hoe het in de praktijk uitpakt." "Precies," reageert Theo. “De Academie moet natuurlijk geen tooltjesfabriek worden, waar je digitaal heel vaardig voor moet zijn. Het moet vóór de gebruiker werken."

Toine:

“We moeten zeker niet loslaten wat nu goed werkt”

Meteen checken

Vanaf 1 november a.s. zijn de eerste modules te volgen. "Maar daarmee zijn we niet klaar," verzekert Diana. "Elke dag zullen we het platform een beetje beter maken. We onderzoeken wat wel werkt en wat er beter kan. Samen bouwen we aan een Rode Kruis Academie waar je met plezier kunt leren en jezelf kunt blijven ontwikkelen."
Vanya: "Het grote verschil is de aanvullende manier van leren. De digitale optie werkt versterkend. Stel je bent op weg naar een inzet en denkt: 'Hoe zit het ook alweer?', dan kun je het meteen checken. Gewoon op je telefoon in de trein."
 

Twee vrijwilligers testen het nieuwe platform

Martijn Banse en Jany Boogaard-de Lint maken deel uit van de Raadgeversgroep en namen een voorproefje. Martijn vindt het vooral prettig dat er straks één plek is met alle informatie over trainingen en opleidingen. "Maar ik zie het wel als een aanvulling op de praktijktrainingen. Ik ben zelf evenementenhulpverlener. De praktische EHBO-handelingen leer je niet van een scherm."

Op Jany Boogaard-de Lint komt het platform heel goed over. "Het is heel overzichtelijk en aantrekkelijk."

 

Hoe zit het met de gebruikersvriendelijkheid van het platform?

Martijn: "Je vindt er snel je weg, ook als je digitaal niet zo digitaal bent. Als ik naar een inzet ga, sla ik vooraf het draaiboek van die dag er nog even op na. Ik zou dan niet zo gauw naar het platform gaan. Maar wanneer er een nieuw protocol komt, is het handig als dat online te vinden is. Zoals het protocol voor actieve koeling, dat we nog niet zo lang hebben. Op een digitaal platform is dit voor iedereen beschikbaar om door te nemen op het moment dat het jou uitkomt.”

 

De Academie wil stimuleren dat je op een laagdrempelige manier ook buiten je vakgebied kunt snuffelen aan andere functies en vaardigheden. Zou jij dit doen?

Jany: "Dat zou ik zeker doen! Ik hoop dat vooral jonge vrijwilligers zich op deze manier makkelijker kunnen oriënteren. Het werk bij het Rode Kruis is veel breder dan veel mensen denken. Het is mooi dat je er zo op een leuke manier kennis mee kunt maken."

Martijn: "Ik zou zeker gaan gluren bij de buren. Een andere functie en vaardigheid moet je wel liggen. Als vrijwilliger kies je bewust voor specifiek werk waar je je vrije tijd in wilt stoppen. Dat doe je niet voor niets. Als het je interesseert en het past, dan is het natuurlijk leuk om te zien hoe je je verder kunt ontwikkelen."

 

Waarom vind je het belangrijk om deel te nemen aan de Raadgeversgroep?

Martijn: "Als vrijwilliger ben je eindgebruiker. Meedenken en inspraak zijn belangrijk omdat je uiteindelijk zelf het platform gaat gebruiken."

Jany: "Ik heb in de loop der jaren heel wat ervaring opgedaan, die ik graag wil delen."

 

Wat mag wat jou betreft niet veranderen door het nieuwe leerplatform?

Jany: “Ik hoop vooral dat het contact tussen de docent of coördinator en de vrijwilliger blijft. Door steeds meer digitaal aanbod lopen we het risico dat onderlinge lokale contacten beetje bij beetje  verdwijnen. Terwijl ik denk dat persoonlijk contact juist heel belangrijk is om vrijwilligers te helpen en te ondersteunen waar nodig."

Martijn: "Vooral de fysieke praktijktrainingen voor EHBO mogen wat mij betreft niet veranderen. De interactie met een slachtoffer moet je voelen, dat kan niet digitaal."

Martijn Banse