Leestijd 5 minuten
17 jaar 3FM Serious Request
Al sinds 2004 komen NPO 3FM en het Rode Kruis jaarlijks samen met heel Nederland in actie voor mensen die dat het hardste nodig hebbenvoor mensen die dat het hardste nodig hebben. Afgelopen jaar was de laatste editie van 3FM Serious Request in samenwerking met het Rode Kruis. Het einde van een tijdperk. We blikken terug aan de hand van bijzondere cijfers.
18
EDITIES
14 Glazen Huizen stonden centraal van 2004 tot 2017, waarna het format wijzigde in ‘The Lifeline’, waarbij de DJ’s een wandelestafette moesten afleggen. De eerste editie van ‘The Lifeline’ had niet één thema, maar drie! Het redden van levens in binnen- en buitenland stond centraal. 2020 was een bijzonder jaar met een éxtra “Never Walk Alone”-editie in het kader van de coronacrisis.
102.000.000
EURO INGEZAMELD
Om precies te zijn: 102.695.033 euro. Dat is de optelsom van alle eindstanden die bekend zijn gemaakt op kerstavond. In sommige jaren liep die stand nog flink op ná Kerst, behalve in 2014. Toen pakte de definitieve eindstand lager uit. 2012 was met 13,4 miljoen euro het absolute topjaar.
11
STEDEN
3FM Serious Request begon natuurlijk met een paar simpele portocabins vanaf De Neude in Utrecht. Na een aantal jaar in Utrecht verhuisde het evenement, via Den Haag naar allerlei grote en middelgrote steden in Nederland. Ook de eerste editie van de ‘The Lifeline’ werd georganiseerd vanuit Utrecht. Breda was twee keer gaststad (in 2008 en 2016), net Enschede (2012 en 2020). Groningen was een keer gaststad (2009) en een keer gastheer van de eindshow (2019).
20
THEMA'S
Het begon allemaal met de oorlog in Darfur, een stille ramp die duizenden mensen trof, maar waar nauwelijks aandacht voor was. Daar kwam verandering in door de aandacht van 3FM en de radioreportages van DJ Eric Corton, die een paar jaar later ook ambassadeur van het Rode Kruis werd.
62
LANDEN
Tussen 2009 en 2013 bereikte 3FM Serious Request recordhoogtes qua opbrengst, en liep het aantal landen waar het geld werd besteed op tot 18. Fantastisch om op zo veel plekken hulp te kunnen verlenen, maar qua bestuur en administratie ook een enorme uitdaging. Door een gewijzigde strategie bij Internationale Hulp en lagere inkomsten werd daarna het aantal bestedingslanden per editie teruggebracht naar gemiddeld 5 per editie.
80.150
KILOMETERS
De combinatie van live radio met wandelen in estafettevorm, inclusief nachtetappes, vormde de grote uitdaging van ‘The Lifeline’. Niet alleen voor de DJ’s, maar ook voor elk productieteam daaromheen, waaronder een eerstehulpverlener van het Rode Kruis. In 2020 liepen de DJ’s dag en nacht op een loopband, en het publiek liep vanuit huis mee. In totaal werden twéé symbolische rondjes om de wereld gelopen.
11.653
GASTLESSEN
Sinds 2011 organiseerde het 3FM Serious Request-team van het Rode Kruis gastlessen over het thema en de actie op scholen in het hele land. Promotievrijwilligers reisden elk najaar van september tot en met december van hot naar her om leerlingen voor te lichten over het werk van het Rode Kruis, de stille ramp die centraal stond én deelden tips en tricks om een actie te starten.
1.050*
PUBLIEKSACTIES
Sinds 2007 werd het opzetten van een eigen actie actief gepromoot. Dat is door de jaren heen gegroeid tot de kern van de inkomsten , maar vooral ook als bron voor verhalen op radio en televisie, vermaak én saamhorigheid onder het algemeen publiek. Het werd een familietraditie. Duizenden mensen, jong en oud, groot en klein, kwamen in actie en brachten hun cheque én cash naar de brievenbus van het Glazen Huis of de chequepoints van The Lifeline.
* Totaal van het jaar 2020
6.499*
UNIEKE PLATEN AANGEVRAAGD
Muziek is de kern van 3FM Serious Request. Het aantal aangevraagde en betaalde plaatjes ligt nog veel hoger, maar populaire nummers worden natuurlijk vaker dan eenmaal aangevraagd. Favoriete nummer waren o.a Galvanize (Chemical Brothers) in 2004 en Hello (Martin Solveig) in 2010 tot Power (Hardwell) in 2017 en Hald mich ’s vas (Neet oét Lottum) in 2020.
* Totaal van het jaar 2020
15.021*
BERICHTEN VERWERKT OP SOCIALE MEDIA
Al een aantal jaar worden de webcaretijgers van het Rode Kruis ingezet om de eigen sociale media kanalen te beheren tijdens 3FM Serious Request. Sinds 2017 deden zij ook de webcare voor 3FM tijdens de actieweek. Digitaal deelden ze hartjes uit, gaven likes en gaven antwoord op allerhande vragen via Facebook, Twitter en Insta.
* Totaal van het jaar 2020