Leestijd 5 minuten

DE + VAN WEBCAREVRIJWILLIGER TIAGO

‘Een beetje tegendraads reageren op een bericht over het directeurssalaris mag wel’

Tijdens zijn stage raakte hij al geïnspireerd door het werk van het Rode Kruis. Nu, vijf jaar later, is Tiago een van de vrijwilligers die buiten kantooruren vragen op sociale media zoals Facebook, Twitter, WhatsApp en Instagram beantwoordt. “Op een kritische opmerking mag je scherp reageren, maar nooit bot.”

 

Tiago weet nog goed wat hij in 2016 tegen zijn docente zei: “Ik wil best stage lopen, maar dan wil ik echt iets leren.” Via de broer van de docente, regiomanager bij het Rode Kruis, kreeg Tiago wat hij wilde: “Ik heb als stagiair veel ruimte en vertrouwen gekregen. Ik mocht presentaties verzorgen, aanschuiven bij de OR en was betrokken bij sollicitatiegesprekken.”

Hij rolde door in de vrijwilligersfunctie van Hoofd Bevolkingszorg, een rol die hij tot mei 2018 vervulde. “Ik heb daarna anderhalf jaar geen vrijwilligersfunctie bekleed. Op een gegeven moment begon het toch te knagen: ik voelde mij schuldig dat ik niks meer voor de medemens deed. Toen ik de kans kreeg om me bij het webcareteam aan te sluiten, heb ik die met beide handen aangegrepen.”

Kritische vragen

Gemiddeld eens per week heeft Tiago webcaredienst. Bij grote gebeurtenissen zoals Serious Request is dat vaker. Wie een bericht plaatst op de socials van het Rode Kruis, ziet aan het onderschrift ‘^TJ’ dat Tiago reageert. “Het is belangrijk dat we snel reageren. Dat zorgt voor meer engagement en volgers. Herkenning en erkenning is voor een vrijwilligersorganisatie ontzettend belangrijk.” De aard van de berichten die Tiago behandelt, wordt vaak bepaald door de campagne die op dat moment loopt. “Als we een actie voor een land elders in de wereld houden, kun je steevast kritische posts verwachten als: ‘Waarom doen jullie niks voor ons Nederlanders?’.

 

‘Altijd zoeken naar het verhaal achter het verhaal’

De plus van inleven

Terugkerend onderwerp is het salaris van de directeur. Tiago lacht: “Ik reageer dan graag een beetje tegendraads: ‘Ja, ik vind het zelf ook aan de lage kant.’ Ik vind dat zoiets kan, als je maar netjes blijft. Tijdens de interactie die volgt, probeer ik begrip te kweken. Je hebt tenslotte professionals nodig in een vrijwilligersorganisatie. Vaak sluit ik af met de woorden dat ik zelf niets betaald krijg. Als mensen zien dat ik op zaterdagavond nog de moeite neem om te reageren, kweekt dat weer goodwill en daar moeten wij het van hebben.”

De grote plus van Tiago is zijn inlevingsvermogen: “Ik ga graag met mensen in gesprek, ook in het dagelijks leven. Als je goed luistert, is er in elk gesprek wel iets unieks te vinden. Het liefst zoek ik naar het verhaal achter het verhaal. Zo’n vraag over het directeurssalaris wordt niet voor niets gesteld. Vaak zitten mensen in de problemen. Het helpt als ze hun verhaal kunnen vertellen.”

Een betere wereld

Tiago kan zich geen betere organisatie dan het Rode Kruis wensen om vrijwilligerswerk voor te doen. “Ze zijn op zoveel vlakken bezig: met EHBO, met COVID-19-hulpverlening, met hulpacties, met evenementen. Als het in je zit om je medemens te helpen, dan kun je bij het Rode Kruis alle kanten op.”