ERIC KEMPERMAN
VRIJWILLIGER DISTRICT GELDERLAND-MIDDEN

‘Die dankbaarheid geeft me een bijzonder goed gevoel.’

Leestijd 5 minuten

“Zowel mijn vader als mijn tante werkten vroeger als vrijwilliger voor het Rode Kruis, dus de organisatie spreekt al mijn hele leven tot mijn verbeelding. Ik heb mezelf aangemeld bij het Rode Kruis, nadat mijn moeder vertelde dat ze zich eenzaam voelt in deze tijden. Ik kan me voorstellen dat dit ook geldt voor vele andere mensen op leeftijd. Sinds december werk ik als vrijwilliger in de coronahulpverlening en het doet me goed dat ik op die manier al veel heb kunnen betekenen voor de ouderen.

Het Rode Kruis is een internationale organisatie die zeer professioneel te werk gaat. Dat merk ik ook in mijn werk als vrijwilliger: er zijn directe lijnen naar de coördinatoren en op de locaties waar wij werken is steeds alles netjes geregeld. Dat betekent dat ik als vrijwilliger zonder hinder mijn werk kan uitvoeren, omdat de zaken helder georganiseerd zijn. Zo krijg ik de kans om mensen in nood heel blij te maken: het wordt enorm gewaardeerd dat er aandacht is voor hun problemen. Die dankbaarheid geeft me een bijzonder goed gevoel. Ik ben nog niet zo lang aan de slag als vrijwilliger en ik wil me graag verder gaan oriënteren op het vlak van opleidingen, zodat ik breder inzetbaar word voor het Rode Kruis. Ik ga ervan uit dat de coronahulpverlening op termijn wordt teruggeschroefd, maar dan wil ik nog steeds als vrijwilliger blijven werken om mensen te kunnen helpen. Door cursussen en opleidingen te volgen bij het Rode Kruis kan ik groeien als vrijwilliger. Dat voelt als een persoonlijke uitdaging, die ik heel graag aanga.”

THEMA BISSERETH
VRIJWILLIGER BIJ RODE KRUIS SINT MAARTEN

‘Het doet me goed dat mensen blij en dankbaar zijn voor de steun die wij geven.’

“Het vrijwilligerswerk dat ik doe voor het Rode Kruis biedt me de kans om iets goeds te doen voor mijn gemeenschap, door mensen te helpen die dat nodig hebben. Al sinds mijn tijd op de middelbare school voelde ik de behoefte om als vrijwilliger te werken voor een non-profit organisatie. Er waren destijds verschillende mogelijkheden. Zo’n anderhalf jaar geleden koos ik voor het Rode Kruis, omdat deze organisatie het best paste bij mijn verlangen om als vrijwilliger aan de slag te gaan. Momenteel werk ik vooral mee aan distributie van voedsel, of doe ik veldwerk. Ik voel me fantastisch als ik dat doe. Het doet me goed dat mensen blij en dankbaar zijn voor de steun die wij geven. Ik kreeg een warm welkom van mijn collega’s toen ik begon bij het Rode Kruis. De andere vrijwilligers zijn aardige en oprechte mensen. De bevolking van Sint Maarten heeft niet zo’n goed beeld van non-profit organisaties zoals het Rode Kruis, maar ik heb het gevoel dat dit aan het veranderen is.

Door mijn ervaring als vrijwilliger begrijp ik de organisatie inmiddels een stuk beter, waardoor ik goed duidelijk kan maken aan anderen wat onze maatschappelijke waarde is. Op die manier hoop ik mijn steentje bij te dragen aan het oppoetsen van het onterecht negatieve beeld dat hier heerst van het Rode Kruis. Binnen onze organisatie denk ik dat de communicatie tussen het bestuur, de medewerkers en vrijwilligers effectiever kan. Zo kunnen we tijd besparen, die vervolgens besteed kan worden aan de zaken die weI écht belangrijk vinden. Ook denk ik dat een vlottere communicatie voor meer eenheid zorgt binnen de verschillende afdelingen van het Rode Kruis. Op die manier stromen de informatie en de inspiratie tot in de haarvaten van onze organisatie, waardoor we beter in staat zijn te blijven doen waar we goed in zijn: het bieden van een helpende hand aan mensen die dat het meest nodig hebben.”

ALBERTA OPOKU
SENIOR PERSVOORLICHTER

‘Mensen weten dat ze op ons kunnen rekenen, dat inspireert mij.’

“In geval van nood is het Rode Kruis telkens een van de eerste organisaties die in actie komt. Ik heb al veel ervaring met het werken voor hulp- en ontwikkelingsorganisaties, dus het is mijn tweede natuur geworden om mensen te willen helpen door me in te zetten voor NGO’s. Wat me bijzonder aansprak aan het Rode Kruis is de dynamische organisatie, die in crisissituaties vliegensvlug kan opschalen om hulp te bieden aan mensen in nood. Door diezelfde wendbaarheid kunnen we ook weer afschalen als de noodtoestand voorbij is. Mensen weten dat ze op ons kunnen rekenen, dat inspireert mij. Ik maak sinds twee maanden deel uit van de Rode Kruis familie. Dat is een heel andere omgeving gebleken dan de corporate wereld waar ik hiervoor in werkte. Ik zie dat iedereen, maar ook écht iedereen, zich vol overtuiging inzet voor de organisatie. Dat doen we gezamenlijk en dat doen we dag en nacht, als dat nodig is. De enorme intrinsieke motivatie die ik bij mijn collega’s zie is ontzettend bijzonder, en stimuleert mij om er nog harder voor te gaan.

De maatschappelijke relevantie van het Rode Kruis is overduidelijk, dat blijkt opnieuw in deze tijden waarin we moedig strijden tegen een globale pandemie. Ik denk dat het belangrijk is voor onze organisatie om ook na te denken over onze relevantie op lange termijn. Hoe willen we dat er over vijf jaar wordt teruggekeken op onze hulpacties in specifieke situaties? Hoe blijft onze organisatie ook na de coronacrisis relevant in Nederland, en wereldwijd? Dat zijn uitdagende vragen, maar ik zie de toekomst positief tegemoet. Onze kracht is flexibiliteit, waardoor we snel een helpende hand kunnen bieden in tijden van nood. Het Rode Kruis is wel wat uitdaging gewend.”