Martijn Haas, EHBO-hulpverlener bij de strandpost 

Leestijd 5 minuten

De EHBO-post van het Rode Kruis Haaglanden in Scheveningen is weer open. Afgelopen jaar hebben tussen juni en september 44 vrijwilligers 577 strandongevallen behandeld, variërend van kleine snijwonden tot ernstigere aandoeningen. Voor de 23-jarige Martijn - al vijf maanden actief als Rode Kruis-vrijwilliger - is het zijn allereerste dag op de strandpost. Vol energie begint hij aan zijn dienst die van 11:00 tot 18:00 uur duurt. Zo ziet zijn dag eruit.  

11:00

START WERKDAG

De zon schijnt flink op het Scheveningse strand. Samen met EHBO-hulpverleners Ton en Fem begint Martijn aan zijn eerste dienst bij de strandpost. Wat de dag zal brengen, weet Martijn nog niet. Hij verwacht, gezien het weer, dat hij in ieder geval wel wat pleisters zal plakken, maar bijvoorbeeld geen slachtoffers met een zonnesteek zal aantreffen. 

11:30

KENNISMAKEN MET DE BEVEILIGING        

Een vrouw van de beveiliging van de boulevard komt langs om kennis te maken. Ze vertelt dat ze vaak de vraag krijgt of er ook een EHBO-post op het strand is. Ze vindt het fijn dat de strandpost van het Rode Kruis vanaf mei weer elk weekend open is. 

12:00

DE EERSTE PLEISTER VAN DE DAG

Het is een feit! De eerste gewonde van de dag. Een jongedame heeft in haar vinger gesneden en komt langs om te vragen naar een pleister voor haar snijwond. Martijn helpt haar door een tapepleister op de snijwond aan te brengen. 

12:30

BIJPRATEN MET COLLEGA

Tussendoor praat Ton Martijn bij. Ton heeft meer dan 20 jaar ervaring als EHBO-instructeur. Hij heeft veel dingen meegemaakt en vertelt Martijn wat hij kan verwachten in het strandseizoen. De komende tijd zal het drukker worden op het strand en dus ook bij de Rode Kruis-strandpost. 

13:25

KOEL BLIJVEN

Rond deze tijd van de dag is het extra warm. Het is belangrijk om genoeg vocht binnen te krijgen. Onder het genot van een stukje watermeloen zoeken de vrijwilligers soms de schaduw op en praten ze bij terwijl ze wachten op de volgende bezoeker. Martijn steekt veel op van zijn collega's. Ze hebben beiden jarenlange ervaring en daar wil Martijn graag van leren. 

14:10

KWALLENBEET

Een vrouw komt langs met een pijnlijke voet. Het lijkt erop dat ze het slachtoffer is geworden van een kwal. Martijn gaat meteen aan de slag door aanwezige netelcellen weg te schrapen en dept haar voet met heet water. 

15:05

VRAGEN BEANTWOORDEN

Martijn is benieuwd naar welke vragen bezoekers van de strandpost vaak stellen. Fem vertelt dat er naast hulpvragen ook vaak toeristen langskomen. Zij willen bijvoorbeeld weten waar een toilet is en stellen vragen over de omgeving. Daarom is het handig als je meerdere talen spreekt. 

16:35

SNELVERBAND AANLEGGEN

Martijn legt een snelverband aan op een wond. Het afgelopen jaar bleek dat het behandelen van wonden op plek twee staat in de top drie van hulpverlening. Martijn verwacht dan ook dat in de komende periode meer slachtoffers met een wond langs zullen komen. 

17:20

LAATSTE PLEISTER VAN DE DAG

Het aanbrengen van pleisters staat onbetwist bovenaan in de lijst met hulpvragen. Een meisje van 5 jaar komt samen met haar ouders langs. Ze heeft een snijwond onder haar knie. Met een grote glimlach en een nog grotere knuffel bedankt ze Martijn. 

17:30

HIER DOE JE HET VOOR

Het leukste aan vrijwilliger zijn, is dat hij mensen die hulp nodig hebben, kan helpen. Volgens Martijn is dat één van de redenen waarom hij vrijwilliger is geworden bij het Rode Kruis. Zijn eerste dag op het strand is goed bevallen; hij kijkt ernaar uit om vaker hulp te verlenen bij de post van het Rode Kruis.