Leestijd 5 minuten

Samen zijn we het Rode Kruis

We weten het wel, maar het zien maakt nog veel meer indruk. De cijfers van 2021. Want wat hebben we dit jaar veel kunnen doen. Met elkaar hebben we keihard gewerkt om zo veel mensen te helpen. Samen zijn wij het Rode Kruis. En wat zijn we trots. Blik je mee terug?

487.000

UUR HULP VERLEEND

Een grote crisis, zoals de coronacrisis, kun je alleen samen het hoofd bieden. Met z'n allen hebben we in 2021 circa 487.000 uur aan hulp verleend tijdens de coronacrisis in Nederland. Maar liefst 107.198 keer kwamen vrijwilligers en Ready2Helpers in actie om mensen een helpende hand te bieden.

37.106

TELEFOONTJES EN HULPVRAGERS

Kan ik mijn kleinkinderen knuffelen?  Hoe lang duurt een quarantaine? Mijn huisgenoot is ziek, moet ik ook thuisblijven? In heel Nederland heeft het coronavirus tot veel vragen en zorgen geleid. Dit jaar hebben 35.951 mensen de Hulplijn gebeld voor een vraag, een luisterend oor of praktische hulp. Daarnaast heeft de WhatsApp-Hulplijn 6.380 berichten ontvangen in acht verschillende talen en daarmee 1.155 unieke hulpvragers geholpen. 8% van de hulpvragers liet weten vanuit quarantaine te bellen.

364.038

MENSEN GEHOLPEN AAN VOEDSEL

Nog niet zo lang geleden leek voedselhulp in ons land nauwelijks nodig. Maar de coronacrisis brengt veel mensen in de problemen. In 2021 konden we 364.038 mensen die hard waren getroffen door de coronacrisis helpen met voedselpakketten en boodschappenkaarten. Dit zijn vooral mensen die niet in aanmerking komen voor andere hulp of de weg naar hulp niet weten te vinden. Met de kaarten kunnen mensen zelf boodschappen doen en zo bepalen wat ze het hardst nodig hebben.

2.075 X

OPVANG DAK- EN THUISLOZE MENSEN GEHOLPEN

Dakloze mensen vormen een van de meest kwetsbare groepen in Nederland. Zij kunnen de hygiënemaatregelen niet goed naleven en hebben geen veilige plek om in quarantaine te gaan. Daarnaast zijn dak- en thuisloze mensen die geen recht hebben op de reguliere opvang het afgelopen jaar zichtbaarder geworden. Zoals arbeidsmigranten uit Zuid- en Oost-Europa en ongedocumenteerden. Met veldbedden, hygiënekits, gastheren en -vrouwen en EHBO-vrijwilligers konden we opvanglocaties helpen bij de zorg voor mensen die anders op straat dreigden te belanden.

321

MENSEN KWAMEN IN CONTACT MET HUN DIERBAREN 

Vanwege strenge bezoekregelingen konden veel bewoners van verpleeghuizen en gehandicapteninstellingen lange tijd geen bezoek ontvangen. Daarom hebben we ontmoetingstenten geplaatst waardoor 321 bewoners op een veilige manier hun familie en kennissen konden zien en spreken. In de tent staat een doorzichtig scherm waardoor bewoners veilige hun bezoek kunnen ontvangen. Vaak was dit een emotioneel weerzien. Dat merkte ook vrijwilliger Annemarie: “Het is een kleine moeite om zo’n tent op te zetten. De emotie die dit bij mensen losmaakt is echter fantastisch.”

61.012

DOWNLOADS 

Het coronavirus roept bij veel mensen vragen op. Hoe verklein je het risico op besmetting? Hoe kun je kwetsbare ouderen helpen? En hoe ga je om met stress in coronatijd? Om op deze vragen een zo goed mogelijk antwoord te geven, hebben we flyers en posters in verschillende talen ontwikkeld. Die zijn via de website te downloaden.

100.629

KILOMETERS VOOR KANSEN

In september hebben de deelnemers aan de actie Kilometers voor Kansen met elkaar 100.629 kilometer afgelegd. Tijdens de actie staan de gemaakte kilometers symbool voor de vele kilometers die vluchtelingen ook af moeten leggen. Deelnemers mogen hun kilometers maken op hun eigen manier: lopen, fietsen, zwemmen.  En natuurlijk laten ze zich hiervoor sponsoren voor hulp aan vluchtelingen wereldwijd. Er is ruim € 70.000 opgehaald en dat bedrag werd door de IKEA Foundation ook nog eens verdubbeld. Een succesvolle editie dus en op naar volgend jaar!

11.811

DEELNEMERS CHALLENGE #SKIPDECORONADIP

Tijdens de challenge #skipdecoronadip in de eerste helft van 2021 kon je zeven dagen lang in actie komen om de sleur te doorbreken. Deelnemers voerden iedere dag een kleine opdracht uit van Rode Kruis-psychologen Esmée en Madelon. Met deze opdrachten en handige tips hielpen we via social media, nieuwsbrieven, media en de website duizenden (jonge) mensen om weer wat zonneschijn in hun week te krijgen tijdens de coronacrisis.

80.000

MENSEN VOLGDEN EEN EHBO-TRAINING

Onze missie is dat iedereen in Nederland eerste hulp moet krijgen wanneer dat nodig is. Het is daarom belangrijk dat we de EHBO-kennis binnen de samenleving verder vergroten. In coronatijd is dat best een uitdaging. Onze laagdrempelige online varianten van complete EHBO-cursussen boden uitkomst. Zo hebben in 2021 80.000 mensen een EHBO-training gevolgd: van een complete cursus tot e-learning, van EHBO voor baby’s en kinderen tot EHBO bij sport. Dat geeft een veilig gevoel toch?

80

VRIENDEN VAN HET RODE KRUIS

De Vrienden van het Rode Kruis is een groeiend netwerk van betrokken ondernemers waarbij maatschappelijk verantwoordelijk ondernemen hoog in het vaandel staat. Ze investeren in drie programma’s die gericht zijn op rampenvoorbereiding. Want waarom zou je wachten met hulp tot het noodlot toeslaat? Het doel van deze programma’s is om mensen, zowel in Nederland als daarbuiten, minder kwetsbaar te maken en hen te beschermen tegen de impact van rampen. Ondernemers kunnen al voor een klein bedrag per maand Vriend worden. Inmiddels bestaat het netwerk al uit 80 Vrienden. Daar zijn we enorm trots op! De Vrienden komen regelmatig bij elkaar tijdens events waarin ze, naast netwerkmogelijkheden, ook updates krijgen over de projecten die ze steunen. Meer weten? Kijk op www.rodekruis.nl/vrienden.