Hulp voor armoede in Bonaire

Enorme groei kwetsbare huishoudens door coronacrisis

Lees artikel   

Leestijd 5 minuten

ENORME GROEI KWETSBARE HUISHOUDENS DOOR CORONACRISIS

Hulp voor armoede in Bonaire

Deze keer reizen we voor ‘Rond de wereld’ naar Bonaire, het eiland met iets meer dan 20.000 inwoners in het Caribisch deel van ons Koninkrijk. Hier startte het Rode Kruis het Sociaal Economisch Plan, bedoeld om kwetsbare huishoudens van hulp te voorzien. Daarnaast helpt het Rode Kruis de bevolking om beter voorbereid te zijn op rampen. 

De Branch manager van Bonaire met bonnen die uitgedeeld wordt in het SEP programma

Marciano Silberie, coördinator van het Sociaal Economisch Plan (SEP) op het eiland, licht toe hoe groot de impact van de hulp is. “Armoede is een groot probleem op Bonaire. Veel mensen hebben schulden, bijvoorbeeld vanwege een hoge energierekening of een dure doktersbehandeling.”

De hulpverlening van het Rode Kruis bestaat onder meer uit boodschappenkaarten, (school)maaltijden, medische zorg en reparaties van huizen. De Caribische regio is een risicogebied voor orkanen en aardbevingen. Om goed voorbereid te zijn, worden vrijwilligers regelmatig getraind om in zulke gevallen noodhulp en EHBO te kunnen verlenen. Ook zijn er trainingen om voorbereid te zijn op rampen en is er hulp voor inwoners bij het maken van een persoonlijk noodplan. “Sommigen wonen in huizen waar geen water of stroom is, of waarvan het dak zwaar beschadigd is. We laten dan bijvoorbeeld grote watertanks of zonnepanelen installeren, want water en elektriciteit zijn belangrijke basisbehoeften.”

 

Signalen

“Het SEP is bedoeld voor mensen die de hulp het hardst nodig hebben,” vervolgt Marciano. “Het is niet gemakkelijk om dat goed in te schatten. Veel mensen op Bonaire vragen niet zelf om hulp, omdat ze niet aan anderen willen laten weten dat ze het moeilijk hebben. Die signalen komen wel op andere manieren bij ons terecht, bijvoorbeeld via school. Dan horen we van leraren dat sommige kinderen veel te weinig eten en een kind dat honger heeft, is niet in staat om goed te leren.”

“We moeten eerst het vertrouwen winnen voordat ze onze hulp accepteren”

Het afgelopen jaar heeft het Rode Kruis op de Cariben 1.941 mensen geholpen met e-vouchers voor voedsel. Naast oog voor het nu is de hulpverlening ook gericht op de toekomst. Zo zijn er 447 mensen geholpen bij het betalen van schoolkosten. De middelen die het SEP mogelijk maken, zijn afkomstig van donateurs en ondersteuning door fondsen uit Nederland.

“Het Rode Kruis bekijkt per situatie wat de best passende hulp is. Om goed te kunnen beoordelen hoe we iets voor ze kunnen betekenen, gaan we vaak bij de mensen thuis langs. Als we bijvoorbeeld signaleren dat ze niet rond kunnen komen, of het op een andere manier heel moeilijk hebben, proberen we bij te springen. Vooral de eerste stap is een uitdaging, omdat we dat heel voorzichtig moeten aanpakken. We moeten eerst het vertrouwen winnen voordat ze onze hulp accepteren.”

 

Impact

“De impact van het SEP op Bonaire is enorm, want er is hier veel armoede. Het percentage huishoudens dat het moeilijk heeft, is enorm gestegen tijdens de coronacrisis. De vraag naar sociale en financiële steun is momenteel daardoor erg groot. De mensen die we kunnen helpen zijn ontzettend dankbaar, want ze leven vaak al jaren met grote problemen die ze zelf niet kunnen oplossen.”

Door de nijpende economische situatie was de armoede al groot in het Caribisch deel van het Koninkrijk. Vanwege de instorting van het toerisme tijdens de pandemie steeg het aantal kwetsbare huishoudens rap. “We werken daarnaast samen met Caritas, een organisatie die zich inzet voor ongedocumenteerden op het eiland. Een groot deel van deze mensen kan niet werken omdat ze niet over de juiste papieren beschikken. Als ze een hoge rekening krijgen, bijvoorbeeld vanwege een doktersbehandeling of medicijnen, komen ze financieel in de knoop. We proberen ze dan bij te staan.”

 

Toekomst

Het SEP is begonnen als een tijdelijk project dat één jaar zou duren. “Daarna hebben we het project geëvalueerd, waarbij we goed keken naar de werkelijke impact die de noodhulp heeft gehad. We zagen toen dat de hulpvraag te groot was om het project stop te zetten. Binnen het Rode Kruis onderzoeken we nu de mogelijkheden om het project langer door te laten lopen, want er zijn nog veel mensen die echt niet zonder hulp kunnen.”