Maart 2020

Juni 2020

December 2020

April 2021

juli 2021

oktober 2021

december 2021

april 2022

juli 2022

oktober 2022

december 2022

april 2023

Juli 2023

oktober 2023

december 2023

april 2024

juli 2024

oktober 2024

december 2024

juli 2025

Leestijd 5 minuten

Zonder geld geen hulp  

Als Rode Kruis moeten we vaak uitleggen waarom we geld nodig hebben voor onze hulpverlening. Vrijwilligers Leo Huijgen en Dela Roskam-Timmerman en relatiemanagers Jesje Schalm en Heidi Krebbekx-van Dijk vertellen waarom fondsenwerving belangrijk is en hoe jij daaraan kan bijdragen.  

Al werken we met duizenden onbetaalde vrijwilligers, onze hulpverlening is niet gratis. Achter onze vrijwilligers staat namelijk een organisatie die zorgt voor zaken als opleiding, coördinatie, materialen en bereikbaarheid. En daar is geld voor nodig. Fondsenwerving is dus geen doel op zich, maar een manier om onze hulpverlening mogelijk te maken. Vaak denken mensen bij het Rode Kruis vooral aan internationale hulpverlening. Juist daarom is het belangrijk om te blijven vertellen wat we in Nederland doen. Zodat de nationale hulpverlening beter zichtbaar wordt, want ook daar is geld voor nodig. Door te laten zien wat we doen en verhalen te vertellen, zorgen we voor lokale, regionale en landelijke steun, zodat we hulpverlening kunnen blijven bieden.  

 

Lokale kracht

Jesje Schalm is relatiemanager stichtingen en vermogensfondsen: “Fondsenwerving doe je samen. Mijn voornaamste taak is het ondersteunen van de regio’s bij het opstellen van subsidieaanvragen bij gemeenten en het benaderen van lokale fondsen. Dit kunnen wij niet doen zonder de hulp van lokale inbreng. Vrijwilligers weten namelijk wat er lokaal speelt. Ze hebben de juiste contacten en voelen goed aan waar in hun regio, stad of dorp geld voor nodig is. Ze kennen het lokale verhaal en dat is ontzettend belangrijk voor het werven van fondsen. Deze samenwerking is echt goud waard." 

Leo Huijgen:

“Mensen willen best helpen, maar vragen wel: wat gebeurt er met het geld?”

Vrijwilliger in regio Oost-Brabant Leo Huijgen haakt daarop in: "Onze regio organiseert onder andere een benefiet golftoernooi. Daarnaast doen we mee met de jaarlijkse Goede Doelen Week. Samen met vrijwilligers van andere goede doelen gaan we één keer per jaar de wijken in. Bewoners kunnen kiezen welk doel ze willen steunen en voor welk bedrag. Daarmee halen we, samen met andere organisaties, ongeveer €80.000 op. Dat lukt alleen als je goed kunt uitleggen wat het Rode Kruis lokaal doet.”  

Een ander voorbeeld is de statiegeldactie. "Supermarkten willen best helpen,” zegt Leo. “Maar ze vragen wel: Wat gebeurt er met het geld in onze wijk of in ons dorp? Dat moet je helder kunnen uitleggen. Een goede band met de partner is belangrijk.” Jesje knikt instemmend: "Precies, dáár zit de kracht van fondsenwerving." 

 

Verhalen die raken 

Ook Dela Roskam-Timmerman, vrijwilliger en coördinator Goed Voorbereid in regio Oost-Nederland, bevestigt het belang van een lokaal verhaal. “Een goed verhaal maakt het verschil. Samen met mijn zus en andere vrijwilligers trekken we door de regio. We bezoeken scholen, vrouwenverenigingen, zorggroepen en woonzorgcentra. Daar geven we presentaties over noodsituaties, babbeltrucs en nalaten. Dat haakje gebruiken we om mensen te laten nadenken over hun toekomst." Dela neemt altijd flyers over nalatenschappen mee. "Soms vullen op één avond wel twaalf mensen zo'n flyer in. Daarnaast laten we zien wat het Rode Kruis lokaal doet. Mensen raken zo echt betrokken en willen dan graag iets terugdoen. Het doen van een gift is daarvoor een mooie manier.” Leo vult aan: "Heel herkenbaar; mensen geven niet zomaar. Ze willen weten waar het geld aan besteed wordt.”  

Dela Roskam-Timmerman:

“Een goed verhaal maakt het verschil”

Grip op je gift 

Heidi Krebbekx-van Dijk, jurist en relatiemanager nalatenschappen, ziet datzelfde patroon. "Als Rode Kruis ontvangen we jaarlijks zo'n 300 nalatenschappen. Dat is goed voor 10 tot 15% van onze totale inkomsten. We merken steeds vaker dat mensen kiezen voor een goed doel in hun testament. Ze willen graag zélf bepalen waar hun geld naartoe gaat. Grip hebben op je gift is belangrijk voor mensen." 

Daarom ontwikkelde Heidi’s team een brochure over nalaten en het werkboek ‘In 5 stappen uw testament goed geregeld’. "We willen mensen informeren en inspireren om bewuste keuzes te maken. Het helpt mensen om na te denken over hun nalatenschap in het algemeen en of ze daarin het Rode Kruis willen opnemen. Het Rode Kruis kan voor mensen de gehele afwikkeling van een nalatenschap regelen. Veel mensen weten dit niet. Rode Kruisers kunnen helpen door deze informatie te delen middels een flyer of door erover te vertellen. Een klein gebaar dat een grote impact kan hebben.”  

Heidi Krebbekx-van Dijk:

“Grip hebben op je gift is belangrijk voor mensen" 

Iedereen kan bijdragen 

Fondsenwerving is een vak, maar toch kan volgens Jesje iedere Rode Kruiser bijdragen. “Je hoeft geen verkooppraatje te houden, maar vertel op feestjes met enthousiasme over wat je doet bij het Rode Kruis. Licht toe waarom je dit (vrijwilligers)werk belangrijk vindt en zeg erbij dat de hulpverlening geld kost. Dat opent deuren. Zelden vraag ik direct om geld. Ik vertel graag over het Rode Kruis, omdat ik erin geloof. Dat raakt mensen en dan komt de rest vanzelf.” 

Heidi sluit aan: “Mensen geven vanuit hun hart en omdat ze graag willen helpen. Er zijn zoveel manieren om lokaal geld te werven. Denk aan een inzamelingsactie via de kom-in-actie-website, flyers over nalaten uitdelen op de lokale ouderenmarkt of een donatiebox neerzetten op een feestje of uitvaart. Dit komt steeds vaker voor.” 

Jesje Schalm:

“Ik vertel graag over het Rode Kruis, omdat ik erin geloof” 

Aan de slag in jouw regio?  

Jesje en Heidi gaan regelmatig het land in om te vertellen over lokale fondsenwering. Jesje: "We denken graag mee. Wat kost het project? Waar zit potentie? Samen maken we plannen sterker." Dus wil je aan de slag in jouw regio of meer informatie? Neem contact op via stenvf.post@redcross.nl